torsdag den 14. januar 2016

Svar til teksten af Lars Olsen.

Vi har fået til opgave at svare på nogle spørgsmål til en tekst af Lars Olsen. Teksten har ikke noget med vores projekt at gøre.

Spørgsmål til uddrag af Lars Olsens ”uddannelses for de mange"
1) På Arden skole bygger børnene et tårn i et projektarbejde, prøv at argumentere for at projektet er et samskabelsesprojekt?
  • Børnene er fælles om et projekt, som de sammen skaber. Samskabelsen sker mellem flere aspekter, her 8. årgang på folkeskolen, fædrene og erhvervsuddannelserne.                                                                                             
2)  Hvad er effekten af en mere begrebslig og abstrakt undervisning i folkeskolen? 
  • S. 12 ”.. Men byggeprojektet er også vigtigt i et dannelsesperspektiv. Det skaber respekt mellem eleverne. De bolig stærke oplever, at nogle af de andre kan noget andet – og alle får prøvet nye sider af sig selv”. 
  • Man vil få flere med i undervisningen, og flere elever vil udfordres på de forskellige niveauer de er på. De bolig stærke ser de "håndværks" stærke unges kompetencer. 
3)  Hvordan kan læringsforløb alternativt opbygges jf. Lars Olsen? 
  • S. 20 Elever i folkeskolen skal i højere grad møde praktiske fag og forløb. Og nok så vigtigt: De boglige fag skal læres i tættere forbindelse med det virkelige liv. Det skal stå anderledes klart, hvad al lærdommen bruges til – og det kræver nytænkning af store dele af undervisningen”. 
  • Undervisningen skal have en mere praktisk tilgang, så der bliver en bedre balance mellem teori og praksis. 
4)  Beskriv ”karriereforløbet”, der venter for de børn og unge som ikke profiterer at folkeskolen?    
  • baggrund af dette skema, kan man læse at 24% af 25-årige drenge af forældre, hvor det højeste færdiggjorde uddannelse er erhvervsuddannelse, ikke selv er i gang med en uddannelse. I skemaet kan man også se de nsbestemte forskelle der er mellem drenge og piger.
  • S.30 Elever, der klarer sig dårligt i folkeskolen kommer ofte ud med følelsen af opgivelse og uden mod på at viderestudere.
5)  Hvilke tanker har Lars Olsens tekst bidraget til ift. Jeres samskabelseseprojekt? 
Vores forløb med børnene er en anden form for undervisning end den teoretiske. Forløbet er meget praktisk, hvor børnene skal bruge deres kreative evner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar