Loop-modellen


Loop-modellen



Tema 
Stjerneløb med fokus på at undgå inaktivitet, grundnet større forbrug af de digitale medier. Vi vil omvende de stillesiddende aktiviteter ved brug af iPads osv. til at det bliver attraktivt at bruge dem i motoriske og sanseudviklende opgave. Den historie vi vil skabe ud fra de resultater vi får, kommer til at tage udgangspunkt i trolde. Vi vil skabe denne historie, for at børnene kan være deltagende i forløbet og for at skabe en sammenhæng mellem opgaverne.   

1.                      Tegne trolde 

2.                      Lave troldenes hjem 

3.                      Finde ud af hvad trolde godt kan lide 

4.                      Sige "undskyld" til troldene 

5.                      Sejrs/glædes dans 


Vores forløb/udspil er udarbejdet med inspiration fra et stjerneløb. Det vil sige, at vi har en midte, der består af den video vi med børnene sammen skal skabe. De fem arme på stjernen skal hver repræsentere et udspil vi sender til børnene og deres svar/løsning som vi får tilbage. Dette er illustreret på billedet ovenfor.

Tegne trolde 


Børnene skal hver især skabe en trold. De bestemmer selv, om de vil tegne eller lave troldene af forskellige materialer. Det er kun fantasien, som sætter grænser. Samtidig skal børnene stilles spørgsmålet: ”Hvad ville I gøre, hvis der stod en trold foran Jer?”.

Lave troldenes hjem 


Børnene bliver gruppeinddelt, for at udfordre dem på deres eget samspil og lade alle være medbestemmende i forhold til, hvordan troldenes hjem skal se ud. Børnene kan igen selv vælge, hvordan de vil lave troldenes hjem. 

Finde ud af hvad trolde godt kan lide  


Børnene har frit spil til at finde ud af, hvad trolde godt kan lide. Det kan eksempelvis være, hvad de godt kan lide at spise, lege og lave. Her kan børnene tænke på troldens sanser og om de er andeledes end vores. Dette skal de finde ud af, fordi de skal give troldene en 'gave/forsoningshandling'. 

Sige "undskyld" til troldene 


I starten af forløbet kommer børnene til at skræmme troldene fordi de tror, at de er farlige. Derfor gemmer troldende sig væk i deres hjem. Børnene skal derfor finde troldene igen og sige undskyld, hvor de giver troldene en gave.  

Sejrs/glædes dans 


Til slut, som en del af vores samskabelsesprojektet, skal børnene i fællesskab med troldene deltage i en fælles sejrs/glædes dans.     

Ramme 


Vi har haft sparring med den pædagog, vi er blevet tildelt, for at høre, hvilke muligheder og rammer vi har, for at få dette forløb ført ud i virkeligheden. Vi har en skolegård, gymnastiksale og fodboldbaner til rådighed. Da vi gerne vil have, at børnene kommer ud, ser vi derfor en god mulighed for at få børnene i bevægelse i et udendørsmiljø.    

Da vi ikke kender børnene og deres kompetencer, vil vi gå foran i starten af forløbet og sætte rammerne. Der vil efterfølgende blive mere åbne rammer, for at børnene kan have en medbestemmelse i forløbet. Der skal dog i forløbet være plads til forandringer, input og at børnene kan arbejde eksperimenterende med medierne. Da vi intet kendskab har til børnegruppen, kan vi støde på problemer, hvor børnene udfordres for meget eller for lidt, i forhold til de rammer vi har sat. Derfor vil vi være åbne over for at samarbejde med pædagogen og være omstillingsparate.

Teknik 


Vi som studerende har Pc, Smartphones og tablets til rådighed. Derudover har vi vores blog: www.dendigitalelegeplads.blogspot.dk, hvor vi kommunikerer til børnehaveklassen. Endvidere bruger vi forskellige apps og filmredigeringsprogrammer til at lave vores små produkter løbende og til sidst det endelige produkt.  

Vi tager udgangspunkt i at give børnene idéer til at videreudvikle nye, aktive lege med de digitale medier i fokus. De skal selv bruge digitale medier til at udtrykke sig med. Børnehaveklassen har smartboard, pc og IPads til rådighed. Vi har også et samarbejde med en pædagog, der har været på et kursus omhandlende digitale medier og pædagogik, samtidig har fritidstilbuddet selv en åben blog.  

Æstetik og kreativitet 


Børnene skal til sidst danse en sejrs/glædes dans sammen med troldene. Her kan de med deres krop og brug af sanserne danne og forme deres egne æstetiske bevægelser. Her igennem får de lov til at mærke og bruge deres kropssprog. De skal vise deres fortolkning af sejr og glæde igennem dans. Vi håber de bliver inspireret af historien om troldene og kan bruge denne til at forme nogle nye udtryk (Winther, Københavns Universitet, & Institut for Idræt, 2010).

Vi vil udfordre deres kreativitet i de opgaver, hvor de skal forestille sig og tegne, hvordan en trold ser ud og hvor den bor. De skal selv få en forestilling om, hvad en trold er og skal derefter formidle deres personlige billede videre til os. De skal lave kulisserne til den færdige film, hvor de får lov til at se deres eget produkt blive brugt i en større helhed (Ringsted, udateret).  

Vi vil gerne have, at vi igennem en historie giver børnene mulighed for at bruge deres fantasi og udtrykke sig gennem æstetiske læreprocesser. De skal i samspil med os skabe en historie fortælling. Børnene skal tegne trolde ud fra egen fantasi. Dernæst skal de i små grupper skabe et troldebo til deres trolde. De skal selv ud og finde deres materialer til deres trolde, så her er der mulighed for, at fantasien og kreativiteten får frit spil. Til sidst skal børnene danse med troldene. Vi håber, de bliver inspireret af historien til at få en forståelse af troldene og måske afspejler det i deres dans. 

Kultur 


Kultur er tilstede i mange forskellige sammenhænge. Der eksisterer to kulturer i form af, at vi og børnene kommer fra to forskellige byer og i kraft af at vores aldre har forskellige reference rammer.  

Den kultur vi ønsker at styrke i børnegruppen, er en empatisk kultur, hvor børnene besidder og øver evnen til at undskylde og føle empati, i dette tilfælde i forhold til troldende. 

Vi ønsker generelt at ændre den gældende mediekultur. Vi vil arbejde hen imod at denne bliver mere aktiv. Vi vil påvirke kulturen til, at mediet kan bruges som formidlingsredskab og indgå i en didaktisk pædagogisk ramme, fremfor at være et redskab til passiv underholdning. 

De digitale medier bliver i dag brugt flere steder i undervisningen. Vi ønsker at vise nye muligheder, da de digitale medier også kan bruges i en pædagogisk ramme, hvor vi kan fremme børnenes fantasi og deres medbestemmelse. Vi vil også gerne fremme forståelsen af, at medier kan bruges til at aktivere børn fysisk. Man kan, i en pædagogisk sammenhæng, have fokus på eller styrke eksempelvis de tre primære sanser («Børn&Unge - 2009/02 - Motorik: Træn de 3 sanser», udateret).  

Bloggen er tænkt som et kommunikationsredskab fra os til børnene, men den primære kommunikation går gennem læreren. Derfor kan det være svært at give vores egen mediekultur videre til børnene, da det er lærerens mediekultur, de vil spejle sig i, fremfor vores.  

Når vi sammen med børnehaveklassen, har skabt vores troldehistorie, vil vi fremvise dette produkt for børnene og vores medstuderende.

Tanker om aktiviteten 
Vi vil i samarbejde med børnene skabe et sansemotorisk forløb, der ved brug af de digitale medier skal blive til en lille sjov historie. Der skal i processen også være fokus på medbestemmelse og samspil.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar